Amazon overtager en del af ‘Premier League’-rettighederne fra Viaplay Group
Publiceret af: Freddy Chr Olesen
Dato: 03-04-2024 15:07:55
Kategori: Generelt

Fremovervil det kræve to streamingabonnementer, hvis danske fodboldsfans ønsker atfølge med i den engelske fodboldrække, Premier League.

Kortfør påske blev det meldt ud, at Viaplay Group har frasolgt en del af PremierLeague-rettighederne i Danmark og Sverige til Amazon, som dermed gør sin entrépå det nordiske sportsmarked.

• Gennem en fireårig aftale med Viaplay, har Amazon sikret sig en del af de nordiske ‘Premier League’-rettigheder
  • Fra august 2024 vil 38 Premier League-kampe per sæson udelukkende være tilgængelige på Prime Video
  • Aftalen fører ikke til ændringer i den nuværende abonnementspris for hverken Prime Video eller Viaplay
  • Franæste sæson startende august 2024 og fire år frem har Amazon sikret sig deeksklusive rettigheder til at vise 38 Premier League-kampe pr. sæson – svarendetil en tiendedel af kampene.

Kampeneomfatter de tidlige eftermiddagskampe lørdag kl. 13.30 CET, som udelukkende vilvære tilgængelige på Prime Video.

Amazonhar positive forventninger til aftalen, som bygger på erfaringer fraStorbritannien, Tyskland og Italien, hvor tjenesten viser en ChampionsLeague-kamp pr. runde.

Iandre lande har vi set en fantastisk respons på det, hvor brugerne virkeligværdsætter adgangen til den bid af rettigheder. Vi forventer den samme responsfra vores danske kunder, hvor vi håber, at det vil bidrage til at drive væksthos tjenesten samt øge engagementet fra brugerne,”

udtalerMartin Backlund, administrerende direktør for Prime Video i Norden, tilMediaWatch.

Deter ikke planen, at de nyerhvervede rettigheder fører til ændringer i dennuværende abonnementspris i Danmark. Ved blot at købe en del af rettighederneer det muligt at holde abonnementsprisen for Prime Video på 59 kr./md.

ViaplayGroup har rettighederne til Premier League-fodbold frem til 2028 på de nordiskemarkeder såvel som i Holland. Det er ikke klart, hvor meget Amazon har betaltfor at overtage en del af rettighederne.

Aftalenmed Viaplay vil ud over fodbold også bringe en række nordiske dramaproduktionertil Prime Video fra april 2024. Det gælder blandt andet krimiserien ”Den somdræber” og ”Bullshit”, som handler om krigen mellem danske rockergrupperinger i1980’erne.