Knockout i den danske tv-krig: 'De har sat dem skakmat'
Dato: 24-04-2020 09:39:36

Knockout i den danske tv-krig: 'De har sat demskakmat'

LASSE VØGE

KNOCKOUT!

Nordic Entertainment Group (NENT Group) har - med ChampionsLeague-forlængelsen - sat Discovery skakmat i den danske tv-krig omsportsrettigheder.

Sådan lyder vurderingen fra én af landets førende sportsøkonomer, JesperJørgensen, der er partner i Deloitte.

»Ja, de har på en måde sat Discovery skakmat. Det er den bedste måde at fåmonopol på uden decideret at få det overdraget,« lyder det.

NENT Group - der har TV3-kanalerne - meddelte i den forgangne uge, at manhavde sikret sig en fireårig forlængelse af Champions League-rettighederne iDanmark.

Og den aftale var så vigtig for NENT, at man valgte rettighederne i Norge ogSverige fra for at have økonomi til at kunne sikre sig rettentil fortsat at vise den prestigefyldte fodboldturnering på koncernens danskekanaler.

Det fortalte Anders Jensen, administrerende direktør i NENT Group, mandagtil Mediawatch.

»Der har også været en hård budkamp i Danmark, men der gik vi mereaggressivt frem. Vi flyttede nogle penge fra Sverige og Norge for at forsvareChampions League-rettighederne i Danmark,« lød det fra Anders Jensen.

Der er ifølge Jesper Jørgensen ingen tvivl om, at Discovery også gik hårdtefter Champions League-rettighederne - især efter at koncernen har mistetPremier League-rettighederne.

»Det er et rigtigt, rigtigt hårdt slag for dem, at de ikke kan vise hverkenChampions League eller Premier League.«

»Det svarer til, at en virksomhed ikke kan have sine to bedste produkter påhylderne ude i butikkerne.

»At have eller ikke at have de rettigheder er som nat og dag for dem,«siger Jesper Jørgensen.

TV-krigen - disse kort har de på hånden

Sådan fordeler fodboldrettighederne sig i tv-krigen mellem NENT ogDiscovery Networks

Discovery
Europa League, OL, Superligaen

NENT:
Champions League, Premier League, fodbold-EM, Superligaen, eSuperligaen

FOLD UD

Han er ikke i tvivl om, hvorfor NENT har gravet dybt i pengepungen for atsikre sig Champions League de kommende år.

»Det har været ekstremt vigtigt for dem. På det danske marked er der trerettigheder, der betyder alt: Superligaen, Premier League og Champions League.Og det er ekstremt vigtigt for dem at kunne tilbyde deres seere denne samledepakke.«

»Og især i Danmark er det vigtigt med fodboldrettigheder - for det er detvigtigste produkt. I Sverige er der jo også ishockey og så videre. Så NENT harværet villige til at give deres højre hånd for rettighederne til Danmark.«

Og så spiller det ifølge sportsøkonomen nok også ind, at NENT havdemuligheden for knockoute rivalerne fra Discovery, der har haft nogle hårde årmed først tabet af Premier League-rettighederne, så YouSee-sagen - der kostedeover én million seere - og så senest udskydelsen af OL, der ellers skulle væresommerens seermagnet hos Discovery.

»Der er ingen tvivl om, at de har forsøgt at slå et søm i kisten påDiscovery ved at gå hårdnakket efter Champions League-rettighederne.«

B.T. har været i kontakt med Discovery, der ikke ønsker at medvirke iartiklen.