NÆSTEN HALVDELEN AF AL SPORTSSENING I DANMARK SKER PÅ TV 2S KANALER
Dato: 11-12-2019 18:02:09

TV 2-kanalerne er det sted, hvor danskerneser klart mest sport på tv. I 2020 udvider TV 2 sit sportsudbud med nyerettigheder, med kanalen TV 2 SPORT X og med masser af transmissioner på TV 2PLAY.

Af Michael Hansen, TV 2 Kommunikation

Når danskerne ser sport og sportsnyheder itv, er det i høj grad TV 2s kanaler – især TV 2s hovedkanal og TV 2 SPORT, derer Danmarks klart største dedikerede sportskanal – som bliver valgt. Det viseren analyse på baggrund af data fra Seer-Undersøgelsen i Danmark.

I 2019 frem til og med 9. december er knap46 procent af danskernes sportssening foregået på TV 2s kanaler. Det er påniveau med 2018 – og dobbelt så meget som nummer to, når det gældersportssening.

TV3-kanalernes tilbud står for knap 23procent af sportsseningen, mens DR-kanalerne leverer godt 16 procent.Discovery-kanalerne står i 2019 indtil videre for godt 14 procent afsportsforbruget.

Den nye kanal Xee står for én procent afsportsseningen i hele 2019, selv om kanalen først for alvor er begyndt at sendesport efter sommerferien. Det hører nemlig med til billedet, at Xee – i kraftaf rettigheder til især engelsk fodbold – i de seneste godt tre måneder harstået for knap 2,5 procent af danskernes sportsforbrug.

TV 2s sportschef, Frederik Lauesen,fotograferet på Kvægtorvet i Odense. (Foto: Jens Wognsen / TV 2)

Et alsidigt udvalg af den topsport, sominteresserer danskerne
Frem til og med 9. december har hver dansker på tre år og derover i 2019 settv-sport i knap 87 timer.

- Der er ingen tvivl om, at vi på TV 2bliver belønnet for den store alsidighed. Hos TV 2s kanaler er det ikke bareinternational fodbold, det handler om, men Danmarks mest alsidige udvalg af dentopsport, som danskerne interesserer sig for. Samtidig kommer vi rundt i heleDanmark. Der findes ikke den krog af landet, vi ikke har produceret fra, ogdet, tror jeg også, betyder noget. Det gør det i hvert fald for os, siger TV 2ssportschef, Frederik Lauesen, der er både glad, stolt og ydmyg over danskernesinteresse for TV 2s produkter.

- Jeg tror, den store opbakning i høj gradskyldes vores dygtige medarbejdes evne til at formidle sporten. Vi har på TV 2altid vægtet både den journalistiske formidling af sporten og den passion, somsport også er. Dér har vi en fin balance, og jeg synes, vi har et fantastiskhold af dedikerede og passionerede medarbejdere til at dække sporten på TV 2,siger Frederik Lauesen.

Juventus' Cristiano Ronaldo er en af destore profiler fra den italienske Serie A, som seerne på TV 2 SPORT X og TV 2PLAY kan møde. (Foto: Giuseppe Cacace / AFP / Ritzau Scanpix / TV 2)

Ny sportskanal og flere rettigheder fra 4.januar 2020
I 2020 udvider TV 2 sit samlede udbud afsport markant i kraft af nye, store rettigheder og øget sendetid. Det sker påden kommende sportskanal TV 2 SPORT X og på en lang række ekstrakanaler på TV 2PLAY, som kommer hyppigt i brug, når TV 2 kan vise flere sportsbegivenheder,end der er plads til på to sportskanaler og en hovedkanal.

TV 2 SPORT X etableres som en digitaltfødt kanal og med det strategiske mål at styrke streamingtjenesten TV 2 PLAY.Når kanalen er i luften fra 4. januar, bliver det med en række internationalesportsrettigheder med nogle af verdens største stjerner, herunderfodboldrettighederne til den spanske La Liga, den italienske Serie A og den amerikanskeMLS.

Hertil kommer tennis fra ATP-turneringerneog Wimbledon, NBA-basketball, X Games, VM-atletik, skiskydning samtVM-konkurrencer i alpint skiløb og langrend.

- Det står klart, at 2020 bliver detstørste sportsår for TV 2s kanaler nogensinde. Det skyldes de nye og storerettigheder, vi har indkøbt, og som bliver foldet ud på vores kanaler og på TV2 PLAY næste år, siger Frederik Lauesen.

SPORT X kan ses via TV 2 PLAY og hostv-distributører
TV 2 SPORT X kan ses via TV 2 PLAY, hvorTV 2 nu lancerer en særlig pakke – ’Favorit + Sport’ – som indeholder alle TV2-kanaler (live og on demand) inklusive de to rene sportskanaler, TV 2 SPORT ogTV 2 SPORT X. Sportspakken giver også adgang til de mange særligesportstransmissioner, som alene sendes på ekstrakanalerne hos TV 2 PLAY. Ijanuar 2020 åbner TV 2 PLAY for, at alle eksisterende kunder kan nydestreamingtjenestens fulde sportstilbud uden at betale ekstra.

TV 2 SPORT X kan også ses via en rækketv-distributører – YouSee, Stofa, Boxer, Waoo, Canal Digital, Altibox og Telia– som har taget kanalen med i tv-pakker eller som et tilbud i distributørernesfrit valg-/bland selv-universer. I januar 2020 bliver TV 2 SPORT X desudentilgængelig som prøvekanal hos landets største tv-distributører og i mange antenneforeninger,så kanalen fødes med et stort og bredt prøvepublikum.