De Radikale vil genindføre sportslisten - og tilføje cykling og ishockey
Dato: 14-11-2019 15:29:02

Flere sportsbegivenheder skal kunne ses af mindst 75 pct. af befolkningen,mener Radikale Venstre, der vil have genindført og udvidet den sportsliste, derellers blev skrottet ved seneste medieforlig.

VM i fodboldi sommeren 2018. Foto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

AF JULIE FOGDE

Offentliggjort: 13.11.19 kl. 10:00

Radikale Venstre har forfattet en nyverison af den afskaffede sportsliste over danske og internationalesportsbegivenheder, som størstedelen af danskerne skal have adgang til. Detskriver TV 2.

I modsætning til den tidligeresportsliste, der krævede, at 9 ud af 10 i befolkningen kunne følge med isportsbegivenhederne på listen, vil Radikale sænke kravet til en ny liste,således af det kun er mindst 75 pct. af danskerne, der skal kunne se depågældende kampe.

"Det er et EU-direktiv, vi tagerudgangspunkt i, og det virker ganske udmærket i andre lande. Det kan også kommetil at virke i Danmark, hvis vi tør at lave en bekendtgørelse, hvor vi udnytterhele rammen i EU-direktivet, og hvor vi gør det på fællesskabets præmisser ogikke på markedets præmisser," siger partiets medieordfører, Jens Rohde,til TV 2.

Forslag til ny sportsliste

En ny sportsliste skal ifølge RadikaleVenstre inkludere:

·      De Olympiske Lege i sin helhed, både sommer- og vinter-OL.

·      VM og EM i fodbold: Alle kampe med dansk deltagelse samt semifinaler ogfinaler.

·      VM og EM i håndbold: Alle kampe med dansk deltagelse samt semifinaler ogfinaler.

·      Danmarks VM- og EM-kvalifikationskampe i fodbold.

·      Danmarks VM- og EM-kvalifikationskampe i håndbold.

·      Diverse VM-mesterskaber i cykling

·      Davis Cup i tennis

·      VM i badminton

·      VM i ishockey

De øverste fem begivenheder er gengangerefra den ellers afskaffede liste, der var gældende fra 2015 til 2018. Denederste fire punkter er nye tilføjelser fra partiet.

Kilde: TV 2.

VIS MINDRE

Konstitueret kulturminister Rasmus Prehn(S) er positivt stemt over for forslaget, men er skeptisk over for, hvorvidtdet kan lade sig gøre, skriver TV 2. Han vil derfor indkalde politiske partiersamt aktører fra branchen til en drøftelse af mulighederne. SF og Enhedslisten udtrykte i slutningen af sidsteuge opbakning til indførelsen af en ny sportsliste.

Sportslisten blev afskaffet veddet seneste medieforlig mellem VLAK-regeringen og Dansk Folkeparti. Denaktuelle tv-konflikt mellem distributøren Yousee og Discovery, der sidder påflere sportsrettigheder som OL, har fået Radikale Venstre til at efterlyse ensikkerhed for, at seerne har adgang til de større sportsbegivenheder, selvomDiscoverys 11 kanaler ryger ud af Yousees tv-pakker.