Digital TV

Digitalt TV, hvad er det nu lige det er?

Der er som sådan mange forskellige former for digitalt TV alt efter hvordan du modtager dit signal. For dem som anvender en gammel analog antenne betyder det at man skal ud at købe en ny antenne samt en lille boks (hvis man ikke har et TV med DVB-T modtager indbygget), som kan konvertere det digitale signal. Fordelen er at det billede man modtager forbedres væsentligt i kvalitet. Således vil flimmer og skygger ikke længere kunne drille i de områder som ligger i yderkanten af sendenettet.

Kvalitet er i det hele taget nok det der kommer til at kendetagne digitalt TV. Det digitale TV åbner også for alvor op for at den helt nye standard for TV for alvor kommer i brug, nemlig HD-TV. HD-TV giver mulighed for at få en højere opløsning af billedet, dvs. flere pixels og dermed bedre billedkvalitet. HD-TV er teknologisk blevet sammenlignet med da vi gik fra sort-hvid til farve TV!! Der er altså tale om store muligheder i HD-TV.

Kabel TV, digitalt og HD-TV?

Når du er medlem af Grundet antenneforening modtager du dit signal gennem kabel. I det signal du modtager ligger også en lang stribe muligheder som er lige til at udnytte og det stort set uden omkostninger! Ud over at alle kanaler ligger analogt, har du allerede i dag et digitalt spejlbillede tilgængeligt. For at bruge dette skal du have en digital modtager.

Idet vi modtager signalet fra TDC (YouSee) skal du have fat i en digital modtager fra TDC. Det digitale signal har en højere kvalitet end det analoge. Det er fordi, det analoge signal er følsomt over for forstyrrelser, mens det digitale signal er meget mere robust og støjfrit. Derfor får du et billede, der står knivskarpt. Samtidig kan du få tv i endnu højere opløsning. Det bedste tv-signal, du i dag kan modtage, er i HD-kvalitet. HD-TV giver dig et billede, hvor detaljeringsgraden er langt højere, end den du kender. Digitalt kabel-tv giver dig også mulighed for at se en håndfuld kanaler, der sender i HD.

Du får skarpere billede på alle typer tv
    •    Et fladskærms-tv, hvor boks og tv er forbundet med HDMI-kabel, giver digitalt signal hele vejen frem til skærmen. Du får knivskarpt billede
    •    Et fladskærms-tv med en DVB-C tuner, hvor du indsætter en kortlæser, giver også digitalt signal hele vejen frem til skærmen. Du får et knivskarpt billede
    •    Et billedrørs-tv, hvor boks og tv er forbundet med et scart-kabel, giver digitalt signal indtil boksen. Boksen oversætter det digitale signal til et analogt, som tv’et kan forstå. Du får stadig en forbedret billedkvalitet, selvom signalet ikke er digitalt helt frem til skærmen

Når du skal vælge modtager hos TDC kan du vælge mellem en ”Standard boks” og en ”HD-TV  boks”. Du skal altså allerede her vælge om du vil kunne lave et HD-TV signal til dit TV. Såfremt du allerede har investeret i et fladskærms-tv som er fuldt HD kompatibelt (markeres typisk med en label som hedder HD-ready) bør du vælge en HD-boks. Du får her muligheden for at se alle programmer digitalt, men allerede nu også muligheden for at se nogle udvalgte programmer i HD-TV kvalitet (hvis du vælger at købe HD-pakken hos YouSee).

Du bør altid checke YouSee´s hjemmeside for de tilbud som kører på de forskellige modtagere/produkter. Der kører en del kampagner som du med fordel kan benytte. Typisk kan du medkøbe en lille programpakke, og dermed få en væsentlig lavere pris for boksen. Du får hermed en række nye kanaler til rådighed, dog selvfølgelig mod et månedligt gebyr. Ud over programafgift for de kanaler som du tilvælger er der et kortgebyr som i skrivende stund er kr. 199,- per halve år. Du kan altså komme med på den digitale bølge for under kr. 400 om året hvis du vælger at køre videre med de samme programmer som du har i øjeblikket.

Det signal du modtager i dag er derfor helt på højde med det som du kan modtage fra f.eks. Trefor´s fiber. Det digitale signal er helt det samme lige meget hvem du vælger at modtage det fra. Hos Grundet antenneforening har du endvidere muligheden for at vælge helt selv ud fra en stribe digitale kanaler som du får til rådighed hvis du vælger at investere i en digital boks hos YouSee.

Hvis du henvender dig i din lokale TDC butik skal du oplyse at du får signalet fra Grundet Antenneforening.

Se desuden www.yousee.dk